Fotografia koncertowa

on 02 kwiecień 2017

Fotografia koncertowa jest jedną z najtrudniejszych dziedzin fotografii. W tej fotografii nie mamy kontroli nad prawie żadnym parametrem na zdjęciu. Nie możemy kierować fotografowanym obiektem, nie mamy kontroli nad oświetleniem, które nieustannie się zmienia. Mam również ograniczone możliwość fotografowana z różnej perspektywy. Tak, fotografia koncertowa jest bardzo wymagająca. Poza tym nie można zapomnieć, że są ludzie wokół nas, którzy zapłacili pieniądze za korzystanie z pokazu, nie dbają o to, że są w naszej ramce ;) Często stosuje się ograniczeni do pewnego czasu lub ilości piosenek, w którym możemy robić zdjęcia. Brzmi to jak misja niemożliwa?

Jak zacząć? Na początek polecam, aby przejść do stosunkowo intymnych pokazów w miejscach, gdzie można dostać się prawie wszędzie i zrobić ujęcie z dowolnego kąta, jakiego chcesz. Jeśli masz zespół, który znasz osobiście, będzie to dla Ciebie idealny początek. Ponadto istnieje kilka dziedzin fotografii, w których sprzęt jest bardzo ważny, a jedną z nich jest fotografia koncertowa. Z powodu słabego oświetlenia podczas występów, wolimy używać obiektywów z otwartą przysłoną (f / 2.8, f1.8, f / 1.4) i używać sprzętu, które pozwalają robić zdjęcia w wysokich czułościach ISO z małą ilością szumów. W pokazach dynamicznych takich jak koncerty rockowe musimy użyć stosunkowo długich czasów migawki, aby zamrozić ruch rozszalałego perkusisty lub śpiewaka. To są właśnie momenty, w których będziesz wdzięczny za posiadanie dobrego sprzętu w Twoich rękach. ;) Ale nie popadajmy w paranoje, nie musi to być od razu sprzęt z najwyżej półki. Ważna jest również świadome korzystanie z funkcji sprzętu którym obecnie dysponujemy.

Jedną z kolejnych trudności, jakie napotykamy w fotografii koncertowej, jest pomiar światła i wybór prawidłowej ekspozycji. W pokazach na żywo najlepiej stosować pomiar punktowy. Podczas większości koncertów istnieje kilka zestawów powtarzających się świateł, dlatego należy pamiętać o odpowiednich parametrach dla różnych źródeł światła, a następnie na przykład, gdy tylko światło będzie na wokalu, będziemy wiedzieć, jakie są odpowiednie parametry dla tego ujęcia. Ponieważ trudno jest dokładnie trafić z ustawieniami ekspozycji, zalecam robić zdjęć w formacie RAW, dzięki czemu w razie potrzeby można zrekompensować ekspozycję i zapisać ponownie obrazy, które były prześwietlone lub wręcz przeciwnie, zostały niedoświetlone.

W fotografii koncertowej nie ma twardych zasad, na każdym pokazie trzeba osobiście zobaczyć efekty świetlne, aby zdecydować, jak będziesz fotografować dane widowisko muzyczne. Podsumowując, fotografia koncertowa nie jest łatwym zadaniem, ale przy odrobinie doświadczenia — można uzyskać piękne rezultaty.

Poniżej zamieszczam jedno z moich ostatnich zdjęć teg typu wykonane podczas koncertu Marshantia Dorren. Miejsca: Teatr Scena Wspólna w Poznaniu. Przy okazji serdecznie dziękuje zespołowi za zaproszenie na piękny koncert.  

Koncert Marshantia Scena Wspólna